Thursday, January 04, 2007

Maren i arbeidslivet.

I 7 år har jeg vært på arbeidsmarkedet. I dag forsov jeg meg for første gang.
Det fikk meg til å tenke litt gjennom de forskjellige jobbene jeg har hatt.
Trofaste lesere, jeg gir dere høydepunktene, nedturene og de pinlige øyeblikkene.

Første jobb, somrene 00 og 01: "Tomflaskesorterer" i Tollpost Globe:
Høydepunkt: Kollegaene, timelønnen (70 kr var mye på den tiden).
Pinligste øyeblikk: Da Ørjan, Jørgen og jeg sprengte fulle brusflasker, og bare jeg ble tatt.
Nedtur: Da Ørjan stengte meg inne i en container. Jeg var livredd for at en truck skulle komme og hente den, for så å dumpe den på sjøen.

Jobb nr to, vår/sommer 02 og sommer 03: Sykehuskiosken Trima, Stokmarknes.
Høydepunkt: Pappa som kom innom titt og ofte, noen ganger for å sniklese i VG/Dagbladet, noen ganger for å få gratis pølser 5 min før stengetid.
Pinligste øyeblikk: Da en av turnuslegene inviterte meg ut på en øl, vel uvitende om at jeg bare var 15. Jeg takket beskjedent nei, og det ble rimelig pinlig for oss begge da det kom fram at han faktisk jobbet med Pappa.
Nedtur: Å selge røyk til høygravide kvinner.

Sommeren 02: Stuepike på Hurtigrutens Hus. (Hotell på Stokmarknes):
Høydepunkt: Da sjefen kom og ropte til oss: "Det ska vær stillt(stille) i gangan, førr SVARTE NEGER!" Det ble veldig komisk, i og med at yndlingskollega, Sonja, faktisk er svart! Hun var nok den som moret seg mest over det hele.
Pinligste øyeblikk:
Nedtur: Dovaskingen.

Somrene 04 og 05:
Vaskehjelp i "Frank Nilsens rengjøring AS."
Høydepunkt: Sjefen og familien.
Pinligste øyeblikk: Da jeg sa "Å, denne skinka lukter så jul!" Litt flaut, i og med at sjefen og de to kollegene mine var Jehovas vitner.
Nedtur: Dovasking.

Skoleåret 05/06:
Dolly-Dame.
Høydepunkt: Arrangerte bursdagsfest for etnisk norske muslimer. Hoho. Det var en opplevelse. Var litt fristet til å lure inn litt svinekjøtt i pzzaen, men klarte å holde meg.
Pinligste øyeblikk: Gråt i 30 min i førersetet til Trond Nilsen, som en følge av nedturen under:
Nedtur: Kvinne bak rattet=hest i stige.

Sommeren 06:
Vaskehjelp og kantineansvarlig i "Trollfjord Kraft".
Høydepunkt: De gode drøsene med gutta i bredbånd-avdelingen. Siste dag ble jeg utfordret til å se om jeg var like stor i kjeften som dem. Det var om å gjøre å få flest marsmallows inn i munnen. Jeg vant, fikk inn 12 stk. Han som tok andreplass klarte 8.
Pinligste øyeblikk: Da jeg måtte begrunne hvorfor Magne ikke får prøve seg på søstra mi.
Nedtur: Å vaske internatene på folkehøgskolen.

Somrene 03,04,05 og 06: Sjarmør og kaisanger.
Høydepunkt: En gammel mann med tårevåte øyne som tar meg i hånda og sier: "Dette er det beste vi har opplevd på hele ferien".
Pinligste øyeblikk: Reiselederen på "MS Narvik" kommer alltid ut for å synge "Kjærlighetsvisa". Jeg blir like flau hver eneste gang, når vi synger : "men natta, den e din og min og nu".
Nedtur: 3 grader, hagling og så mye vind at du lurer på om du havner på havet. (sommer?)

Høsten 06: Medarbeider på Godt Brød Theresesgate AS.
Høydepunkt: Stenginga med Elise i går. Det var så koselig.
Pinligste øyeblikk: Da jeg og Johanne begynte å le da en mann skulle ha en grønn te. Vi hadde nemlig nettopp snakket om at vi liker best de mennene som skal ha vanlig, svart kaffe. Latte er litt femi. I hvert fall enkel latte.
Nedtur: Forsovelsen!

Ser at jeg har glemt den beste jobben av alle, frilansjournalist i Vesteraalens Avis. Jaja.

Og mens jeg skriver dette, undrer jeg for meg selv hva det en dag skal bli av meg.

Hvilke høydepunkt, nedturer og flauser har jeg å komme med da?

God natt!

5 comments:

Anonymous said...

Du kan ha sjarmør på heltid du, Maren, så kjekk ei jente som du er!

Anonymous said...

E kommer aldri t å kunne se den dolly-bilen uten å tenke på deg, maren:) Og det e jo litt koselig

Elise&Ingvild said...

Vi gleder oss til å se deg i morra, Maren. Du er topp!

Andreas said...

Spennende lesning! :)

Anonymous said...

Dette var spennande å lese. Eg har ein link til deg:

http://www.frau-am-steuer.de/