Wednesday, January 28, 2009

"For you. A thousand times over"

Berit Marie Skorpen. Dette er til deg:


Jeg skulle jogge. I Asker. Tenkte å finne Lerkeveien. Fant ved hjelp fra gulesider.no at det ikke var så langt unna som jeg trodde. Jeg jogget litt, og kom hit. Kjenner du deg igjen? Opp til venstre bor/bodde gutten som hadde så mye ukledningsklær, og fortsetter vi ned til høyre, og inn andre vei til venstre, da snakker vi!

I give you: "The Castle of Memories". Dette er Norgesglasset vårt! Jeg hadde forespeilet at noen tårer kom til å melde sine ankomster. De gjorde så absolutt det. Der stod jeg, litt våt og kald. Det må jo være 13(?) år siden sist jeg sto der. Og da var huset så mye større, og oppkjørselen lengre og brattere.

Så mange år senere var jeg der. Uten forventningene jeg pleide å ha med meg når vi kom på norgesferie.
Hvordan ser kjolene fra Farmor ut denne gangen? Er det mye bringebær i hagen? Er det lenge til vi kan se på Barne-TV? Kan vi gå inn og drikke fra krana nå? (I Bhutan var det forbudt å drikke springvann, alt måtte kokes)
Hver gang jeg har stått der har jeg vært så spent. Nå var jeg bare takknemlig. Men det er noe å glede seg over. Takknemlighet altså.

I dette huset skapte vi så mange minner.

Lek og moro under trappa. Jeg var en fin frue som hadde vært utsatt for et benbrudd i armen. En barbie-eske ble brukt som gips. Du var datteren eller pleiersken(Anne-Kath. Vestly-vokabular, herlig)

Det var her inne vi fikk skifte bleie på den nye lillebroren vår. Bade i badekaret. Du satt til høyre ved krana, lillebror i midten, og jeg til høyre.

På kjøkkenet spiste vi brødskiver med bringebærsyltetøy og dinglet med bena. Norsk melk fra rosa kartong.

I stua med de mange teppene på gulvet så vi på Barne-TV og spiste bamsemums. Fikk frimerker fra Farfar. Vi lekte med Marianne og skrev sang til 70-årsdagen.

Dukkehuset var i hagen, og vi vasket gulvet på indisk vis, med noe redusert suksess. Husker du den lille vekta der inne? Jeg har glemt hvordan koppestellet så ut.
Marianne lurte oss til at det bodde to ekorn i den hagen.

De siste årene er det andre mennesker som har laget minner der. Noen andres lubne barneføtter har løpt i hagen, kjent på lukten av nyklipt gress og spist vaniljeis med sjokoladebiter. Men ingen av de kan skilte med å ha en lillesøster som er så glad i seg som det du kan! (Dårlig norsk her, men jeg er sentimental og har levd en fjerdedel av livet utenfor dette landet)

Så en liten hilsen til verdens aller, aller beste Pappa:


Vet du at jeg tenker på deg hver gang jeg ser slike skilt? Dette er fra enden av Lerkeveien. Det var så langt vi fikk sykle uten voksne. Berit og jeg var jo sikre på at det var du som var han mannen på Gjensidige-capsen din. Og dette var jo samme fyren, og på disse skiltene fikk jeg være med.

"I'm gonna watch you shine
Gonna watch you grow
Gonna paint a sign
So you'll always know
As long as one and one is two
There could never be a father
Who loved his daughter more than I love you"(Paul Simon)

Jeg avslutter med dette:
"As long as one and one is two
There could never be a daughter
Who loved her father more than I love you"

2 comments:

Pleinar said...

Hei Maren!!
Det var utrolig flott å lese det der ... Har jo litt av de samme minnene fra lerkeveien.. boddejo der og et år eller to.

Savner deg faktisk.. eller jeg savner det å treffe dere . Er du i oslo under by.larm? Hadde vært koselig å ta en kaffe eller noe.

Klemmer fra Pål Einar

Unknown said...

Unconventional women don't ed hardy often fit into more ed hardy shoes conventional sizes. Instead, they are ed hardy clothing faced with the challenge of finding comfortable ed hardy clothes and stylish plus size women's clothing. By and large, most ed hardy store store refuse to stock sizes in ed hardy Bikini excess of a size 14 ed hardy swimsuits or 16. This means they have ed hardy Caps to find the clothes they need in specialty buy ed hardy store that can be very expensive. What then ed hardy swimwear is a plus size ed hardy sale woman to do? She has to do ed hardy glasses her research and find the cheap ed hardy places, both online and Christian audigier off, that will accommodate her wardrobe