Sunday, January 11, 2009

Helter i Norgesglasset, del 2



Hun døde rett før jul. Hele Norges Mormor. Jeg satt på flytoget og leste Tove Nilsens artikkel om ordkunstneren. Jeg måtte gråte noen tårer.

Vi hadde ikke TV i Bhutan. Men bøker, det hadde vi. Og kasetter. Hver kveld leste mamma eller pappa for oss. Om Mozart og Thomas Edison, og om Mandelblomst som var adoptert til Norge. Der ble hun kalt Katrine. Vi ble kjent med frendeløse Remi og med Laura Ingalls. Det hele begynte likevel med henne. Anne Kath.
Vi hadde lydbøker om "Mormor og de åtte ungene" og en hylle full av øvrige bøker signert Vestly.

Jeg var fem år og fikk ikke nok. "Les ett kapittel til, da!! Vi er ikke trøtte!" Fantastisk. Jeg tok saken i egne hender og begynte å lese selv. To dager tok det meg å lese "Aurora og den vesle blå bilen". Og det fortsatte. Det lille skolebiblioteket ble saumfart for barnelitteratur. Jeg leste og leste. Og leste.

Opplysningstid. Lillebror, knerten, Aurora og Ole Aleksander Filibom-bom-bom representerte norske barn som vokste opp i Norge, og Anne Kath gav oss et lite kikkehull inn til den norske tilværelsen. (I ettertid har jeg funnet ut at bøkene om Ole Aleksander Filibom-bom-bom ble skrevet på 50-tallet, noe som forklarer hvorfor ikke alle forestillingene jeg hadde om fedrelandet stemte i 1994)




I Vestlys verden var det mange spennende mennesker å bli kjent med. Aurora var min favoritt. Hun gjorde slikt et uslettelig inntrykk på meg at det er meget, meget sannsynlig at en av mine døtre får det navnet.

1 comment:

Unknown said...

Unconventional women don't ed hardy often fit into more ed hardy shoes conventional sizes. Instead, they are ed hardy clothing faced with the challenge of finding comfortable ed hardy clothes and stylish plus size women's clothing. By and large, most ed hardy store store refuse to stock sizes in ed hardy Bikini excess of a size 14 ed hardy swimsuits or 16. This means they have ed hardy Caps to find the clothes they need in specialty buy ed hardy store that can be very expensive. What then ed hardy swimwear is a plus size ed hardy sale woman to do? She has to do ed hardy glasses her research and find the cheap ed hardy places, both online and Christian audigier off, that will accommodate her wardrobe