Tuesday, September 18, 2007

Medan

Dette er huset mitt! Tasbi, Blok RR, no 33.


Her er dørene i hovedinngangen.


Stua. Inn til venstre er kjøkkenet. Den døra til høyre er inn til soverommet mitt.


Jeg tok med meg to ting fra Norge. Det ene er den løperen (på bordet i stua) som Wangmo vevde til meg før vi flyttet til Norge. Det andre er denne bamsen. Til tross for at jeg ikke fikk den før jeg var 16 år, er det min favoritt. Ingrid (lillesøster) kjøpte den nemlig helt selv, for sine egne sparepenger, da hun var åtte år. Jeg fikk den da jeg flyttet hjemmefra, og jeg er så glad i den.


Dette er en becak. Uttales betsjak. For drøye 15 kr får du deg en 20 minutters keliling-keliling, det være seg rånetur, sightseeing eller transport fra a til b. Flott måte å øke landets BNP på. I det siste har jeg likevel begynt å benytte meg av Sudakoer (små, gule minibusser). Kollektivtrafikk er bedre for miljøet, vet dere!


Dette er fruktmannen. Han er så koselig. I dag kjøpte jeg guava for første gang. Herlig!


Dette er Oni, som jeg allerede har blitt veldig glad i. Jeg er så heldig som har fått henne til hushjelp. Han på sykkelen er mannen hennes, Syukur. God mann det der. Han kjører becak, så når jeg treffer på ham, glemmer jeg mine tvangstanker om å spare miljøet, og hopper oppi. Oni er helt fantastisk. Hun sørger for å snakke masse med meg, slik at jeg lærer mest mulig indonesisk. Hun er heller ikke redd for å rette på meg når jeg bruker feil uttale/ordstilling, you name it.


Indonesere er jo RIMELIG fascinert av hvite mennesker. I dag gikk jeg forbi disse søte jentene, og de ropte. "Miiiiss! Beautifuuuuul!" Jeg snudde meg og sa til de(på indonesisk): "DERE er kjempefine." De ble helt i fra seg. Jeg satt meg ned og drøste litt med de. "Miss! Kan ikke du finne noen norske gutter til oss?"

Vel, dett var dett. Vær flinke til å legge igjen kommentarer, folkens. Da blir jeg så glad!

13 comments:

Anonymous said...

Kjære "govakker" Maren. Du har en egen evne til å glede andre. Rart å se huset ditt. En annen standard enn ditt barndomshjem i Bhutan.Var det taket du falt gjennon, det vi ser på treassen? Fortsett språktrening, du har familiens beste språkøre!

Liv Jorunn said...

ÅÅÅ, alt det jeg ser der kjenner jeg til også! Den klamme svarte sofaen...ah.. Og DEN flotte hushjelpa. High five for Oni! Trur ho fikk seg noen latterkuler av meg og min indonesisk til tider:)Har ho lagd noe gøy mat til deg? Bakso? Blekksprut? Fortalte jeg om den gangen ho kom hjem med en durian fra markedet? Den kom aldri inn i hus, og det var en fornøyd hushjelp som gikk hjem den dagen...ho hadde nemlig fått en durian!

Anonymous said...

Maren:) Det ser jo kjempe bra ut med huset og greier. Rart å tenke på at du er i Indonesia. Ser deg for meg, du må ha det som plommen i egget. Gla i deg!

Anonymous said...

sehr gut:)
ser ut som du har det bra i Indonesia - og så flink du er med språk og greier!

Jeg får ta Simen med meg inn på bloggen din i morgen, but now he is asleep in his spiderman luftmadrass seng in Brighton;) juhu

Vi har hørt mye om Oni i Kvinnis(=foreningen min... i Oslo) Silje har skrevet masse sterkt om henne. Give her a hug from me.

Gud velsigne deg Maren!
Me huske på dokke i Indonesia når me ber.

hugs Kjersti

Anonymous said...

ååå, eg har så lyst å besøga deg!! men d ser ud så d bler sør-amerika helle.. litt leit. men koseligt hus då! savne deg litt eg.

Jorunn Andrea said...

eg vert glad når eg les bloggen din.
eg vert glad når eg tenker på deg.
eg vert glad når eg tenker på indonesia.
eg vert glad når eg les bloggen din, tenker på deg og indonesia.

gud velsigne deg, maren.
stor klem

katrine i bergen said...

Maren!! Takk for brev!! det kom frem i beste velgående! altså.. kor koselig!! og vet du... meg og deg har bursdag på samme dag!! sick !

Berit og Irene said...

Nu har æ fått så utrolig lyst å komme i jula! Har til og med kontakta ida og bedt henne la være å bestille billetter fra Marokko til Bergen. Tar heller Marokko- indo hvis det blir noe av!

Vi må BEBEBEBE om at det går i orden!!

Hilsen vimsesøstera di!

Anonymous said...

hei mitt goe søskenbarn!!
så fint å se at du har d bra...d gjør mæ gla;)
oioi, d kommer til å bli så lenge til æ ser dæ igjen, huff d gjør mæ ikke så gla...menmen,da blir d jo ekstra fint når d skjer!!

Andreas said...

Selamat Pagi ibu Maren!

Anonymous said...

Hei skorpa mi! :)
det er så koselig å se på bilder fra livet ditt. :)
det ser så utrolig bra ut, og jeg skulle ønske jeg kunne komme ned på besøk til deg. det hadde vært så gøy.

silje said...

Marengs... Det fryder mitt hjerte å se blogginnlegg på blogginnlegg.
:)
I morgen, i GT-timen, skal eg skrive mail til deg. Må jo ha noe fornuftig å gjøre!

peace and love from p100

Anonymous said...

Så kjekt å se bilder fra medan!
Hørres ut så du har det fint! Får lyst tebake eg...
Her e det kaldt. klem