Monday, November 27, 2006

Maren her og Maren der.

Maren i Asia.
November 2005 reiste eg til Mongolia saman med tre andre herlege jenter.
Me fekk nokre herlege opplevingar i Bejing før me kom til Ulan Bator.
Kjære Hilde, Rakel og Elisabet: Viss det ikkje var for at Hilde er i Equador og Rakel og Elisabet i Trøndelag, skulle eg invitert til kinamat og te heime hjå meg. Eg saknar å snakke med dykk! Og Silje Berg: Du er nydeleg. Ring meg når du kjem til Oslo!
Og hjartet mitt er attende i den mest sjamerande verdsdelen i verda.


3 norske jenter aleine på taxitur i Beijing saman med 13 millionar kinesarar. Litt nervøse var me, for me kunne korkje forklare vegen til hotellet eller hugse adressa..
Men det gjekk bra, og stemninga var på topp, særleg når me fekk så god kontakt med den blide sjåføren.




Maren i Oslo.


November 2006 lid eg av konsentrasjonsvanskar. Eg skal lese kyrkjesoge, men det er ikkje lett å konsentrere seg når det er så mykje anna som er meir morosamt.
Eg har komen til side 60 no, så eg har lest ca ein femtedel av boka.
Den siste veka har eg sove til saman fire netter på stova i femte. Takk til Loff for lån av dyne!

16 comments:

Anonymous said...

Maren, jeg savner å snakke med deg!
November i fjor var ditt rom et tilfluktsrom fra lekser og mas. Hadde vært så fint å ha deg her nå, midt i teori, tentamen og andre ting.

Til lørdag er det nynorsktentamen, kanskje bloggen din har forbedret min nynorsk?

Andreas said...

#1: Hva skulle man gjort uten glade taxisjåfører=

#2: Hva skulle man gjort uten MeatLoff?

Anonymous said...

Nei altså, nå må du slutte med dette nynorsk tullet. På tide å melde seg inn i Rigsmaalsforbundet.

Anonymous said...

Maren! Kan du vel skjønne om jeg er glad nå! Jeg har fått den beste nyheten i dag! Stressa som jeg var (eller kan jeg egentli bli stressa) for examen, så har jeg lest litt her og litt der, så jeg fant ut jeg skulle gamble på kirkehistorie og bare lese den, også så jeg at det er jo bare den vi har eksamen i jo! Herreli for en gledens stund! Jeg som trodde vi hadde eksamen i all pensum! Ho ho ho! KLask på låret og klapp klapp! Nå kan jeg dra til badeland og rutsje og slappe litt av! 300 sider er jo helgekos d! Kommet noe lengre du da? Jeg er kommet til side 41 siden sist ;-) Smask pladask på cabeza

marenioslo said...

anonym: og du må slutte med det ord delings tillet.

Anonymous said...

Go nynorsk. heia heia!

votten min blei så stor... eg skjønner ikkje...

Anonymous said...

silje, hvorfor skriver du nynorsk egentlig? du snakker jo bergensk? og bergensere skriver bokmål eller dialekt men det teller ikke.

O'Bakken said...

Ronny: Ikke tråkk på arven fra Aasen!

Anonymous said...

Kirkehistorie ja...tror jeg skal prøve å lage en sangregle om kirkefedrene. Lettere å huske da :)

Anonymous said...

TAKK Kenneth!
Ronny; eg skriv nynorsk av di eg kjem frå Os, som er ein nynorsk-kommune. Og fordi det er så vakkert!
Forresten tykkjer eg ikkje at dette var rette forum å mane til debatt i.

Snakkar eg bergensk? ...det er jo ikkje akkurat vakkert.

(forøvrig skriv eg oftast dialekt i kommentarar som dette...)

Anonymous said...

Arven fra Aasen? Hva skal det bety? Et meningsløst prosjekt som gikk ut på å gjøre vulgært bondepreik til offisielt språk for deretter å tre dette nedover hodene på hundretusenvis av uskyldige ungdom i norske læringsinstutisjoner? Latterlig.

Anonymous said...

nå må dere slutte å slå piggene ut bare noen tråkker rundt hiet. Jeg har ikke sagt et ord fra eller til om nynorsk. =)

ka menar du med at bergens ishe e vakkart, silje?

Anonymous said...

og by the way; anonym, hvem du nå er.. nå er du useriøs! Finnes det ikke viktigere ting i verden enn å krangle om dialekter? Vi forstår jo hverandre utmerket!

O'Bakken said...

Anonymous:
Å ja, så du liker Knudsen? Mannen som i en tid med sterk fremvekst av nasjonalromantiske strømninger klarer å prestere noe så trist som forkvaklet dansk som språkalternativ i Norge, på tross av at dansk bare var noe de stakkars byrikingene talte, mens alle sanne og stolte nordmenn på bygdene var med å bringe frem et norsk (!!!!) skriftspråk?

Beklager at jeg i det hele tatt skriver på bokmål.. men jeg er en stakkars synder som angrer så dypt ig bittert på at han ikke tok nynorsken mer seriøst på videregående og ungdomsskolen. Sukk..

Tråkk på Aasen, og du trokker på ditt folk... PUNKTUM!

Ronny: Jo.. det finnes viktigere ting.. Men der det ene skal prioriteres, skal ikke det andre nødvendigvis forsømmes :P :)

Anonymous said...

Som borger av den Himmelske stad er jeg bare gjest i denne verden og ser ikke helt denne jordiske søken etter å framheve sin egen dialekt som den eneste rette. Derimot har jeg respekt for den som måtte ønske å bruke dette språket i den grad han ikke har en imperialistisk holdning overfor sitt eget språk. Som framtidig misjonær er jeg derimot for kontekstualisering av evangeliet, og vil at Bibelen skal bli oversatt og evangeliet bli forkynnt til hvert eneste språk i denne verden og ikke bare på 'generelle språk' som engelsk og bokmål, men også samisk og nynorsk - (satt på spissen). Hadde jeg derimot vært språkimperialist slik som f.eks. Noregs Målungdomslag, ville jeg vært forkjemper for det norrøne språket og gjerne okkupert skandinavia med dette. Men mitt liv som språkforkjemper er over. Hverken nynorsk eller bokmål er tross alt et døende språk.

Anonymous said...

Eg e verken enig eller uenig me deg Ronny. Snarare tvert imot...