Wednesday, October 24, 2007

En annen side av saken..


Noen ganger blir jeg så oppgitt over meg selv:

- Som når jeg sitter og synes synd på meg selv fordi julaften i år feires uten familien.
Hva er egentlig dét å henge seg opp i, når flere millioner mennesker bruker julaften til å lete gjennom søppel for å finne noe å spise?
Eller at 200 000 barn i Norge gruer seg til jul på grunn av foreldrenes høye alkoholforbruk? (Stem Krf for strengere alkoholpolitikk.)
Hva med alle de millionene som ikke engang kjenner julens budskap?

Min beste venninne i Indonesia jobber som hushjelp hos to familier. I løpet av en måned har hun tjent halvparten av det gjennomsnittsbuksa på Carlings koster.Hun er 24 år, og bruker alle pengene sine på å forsørge familien sin: Moren, som er lam, faren, som er dement, og broren, som er hodeskadet. Jeg har aldri hørt henne klage over hvor lite hun har.
-Tenk litt på dét neste gang du sitter på trikken eller i kantina på skolen og klager over at studenter får aaaaltfor lite penger fra lånekassen...
(La meg minne deg om dine muligheter til gratis skolegang, fri helsetjeneste, trygdeordninger, stipend og lån.)

11 comments:

JH said...

Strålende! Du får sakt det. Og du: skal vi feire jul sammen? Tror vi skal få til et heidundrende party sammen med Ole & co også. Slikt blir det fest av! Bli me´a.

God jul!

Kathrine Løsnesløkken said...

Jeg har skikkelig julestemning. Og enda er det bare oktober?! Her har de begynt å selge julemarsipan.
Nordmenn er så utakknemlige. Tenk så godt vi har det!

Liv Jorunn said...

Herlige herlige Murni...også min venninne. Og du er også herlig, Maren!
Stor klem til deg i dag.

Anonymous said...

Ja jammen har vi mye å lære, eller tenke over før vi klager. Snakka med Pak Jul om det i dag, at det er ikke alltid de rike er så glade, for de har verken små eller store gleder å glede seg over. Tok en tid før han forstod den !! Men jammen var det sant etter stund !!

silje said...

Amen!

katrine i bergen said...

bra! absolutt noe vi bør bli mer bevisst på! eg skal feire jul med mine demente venner! vil du bli med? vil du bli med? åja åja, jeg vil ha deg med! Maren, du er så god! Indo-land er heldig som får ha deg hos seg!!

Anonymous said...

Maren, i love you! :)

Hjerte ditt er så stort..!
Har tenkt mye på deg i det siste, skulle ønske vi kunne hengt litt. Men det får vi ta når du kommer hjem.

(liker din gode krf profil:P)

marenioslo said...

Fam. Helland: Eg gler meg som ein ungdom i si ungdoms vaar. Dilli blir nok i slaget om vi kan synge "happy birthday" for Jesus :)

Kathrine: :) foelg med paa barne-tv paa nrk, jeg er statist!

life yourn (slik er du lagret paa murnis tlf): Klem tilbake, vi savner deg her nede!

Kebbe: Eg saknar deg meir enn dei fleste! vi altsaa. :) i morgen er en stor dag for denne verden..


Inga: LENGE LEVE KRF!

Anonymous said...

Helsing frå Vea - kor e nå det då?

Hipp - hipp - hurra for Maren!
Gratulere så mye med dagen i dag, 28.oktober. (fekk et tips om dagen din gjennom Georgs blogg).

Du e bare go'e - få får sagt gode og sanne ord som deg!

Have a nice day!

Siv og eg følge med deg og huske på deg i Indonesia!! Supert med blogg.

Eivind

SiljeB said...

hei kjære Maren:)vil først sei gratulere med dagen som va i dag..ser for mæ ditt smilende ansikt!det e viktig å bli mint på det!!vi har det godt!håpe du kose dæ i Indonesia!du har i hvert fall snille folk rundt dæ!godt å ha barnefamilia rundt sæ:)e gla i dæ:)Gud velsign dæ:)klemma!

Kathrine Løsnesløkken said...

Ja, hva slags julebarnetv er det i år? Et eller annet hedensk show eller noe bra noe? Jeg savner jul i skomakergata (selv om det egentlig er litt pedo...) og amalies jul. Linus i svingen er liksom ikke det samme :-S